Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; DB_Sql has a deprecated constructor in /www/doc/www.k-gallery.cz/home/phplib/db_mysql.inc on line 12 NATOLISKÝ OBČASNÍK
opera ve Varšavě 5.2.2005 - Dneska se hlásím se zprávou z kultury. Konečně jsem se vypravila do Opery. Budova je docela moderní a je to vlastně divadelní komplex, protože v jediné budově jsou 3 nebo 2 velké scény. Opera se hrála v sále pro 1840 diváků. Pro odchovance divadel v neorenesančním stylu bylo trochu překvapivé vybavení interiéru, resp. ani ne tak samotné sezení pro diváky, ale relativně strohý a světlý strop a zdi (žádné zlato, štuky a už vůbec ne fresky a obrovský lustr nad hledištěm, který je dominantou většiny českých divadel.
Zato scéna byla super. Bohužel se v divadle nesmí fotit, takže nemám žádné vlastní obrázky, ale jen z internetu (všechny fotky jsou ze stránky Národní opery (http://www.teatrwielki.pl), protože popisovat se to dá velmi těžce. Nicméně můžu říct, že scéna mě nadchla, kostýmy taky. Zpěváci až na titulní roli taky. A o tom dnešní povídání vlastně je: Jak zabít madam Butterfly. Kolegyně říkala, že Opera získala cenu za scénu (nedivím se), ale asi by měli dostat černý puntík za obsazení hlavní role (anebo alespoň za tuto její alternaci.)
V libretu je Butterfly patnáctiletá éterická Japonka. Vize současného obsazení dobře vybrala všechny ostatní role, ale titulní představitelku tedy vůbec ne. Butterfly zpívala dáma o rozměrech lokomotivy a věku v obličeji se zračícím. Věk by se možná dal přežít, ale když jí role předepisovala holčičí pohyby, tak to už nešlo vydýchat a už vůbec ne uvěřit.
To služka Suzuki byla mnohonásobně lepší, ať už hraním, ať už zjevem a taky zpěvem.
Pro ty, kdo už zapomněli o čem opera je: Americký důstojník Pinkerton se zamiluje do gejši Buttefly a chce si ji vzít, ale nemyslí to s ní vážně, vezme si ji jen v Japonsku a po nějaké době ji opustí a odjede do Ameriky. Butterfly miluje svého důstojníka až za hrob a věří v jeho návrat, a proto odmítá nabídku prince Jamadoriho, aby se stala jeho ženou. Konzul přinesl Butterfly dopis od Pinkertona, který doufá, že Butterfly zapomněla, jenže ona s ním má syna, o němž důstojník neví. Toto tajemství je prozrazeno a důstojník se vrací, ale už se svou americkou manželkou. Když Butterfly pochopí, že vše ztratila, předá syna důstojníkově ženě a spáchá harakiri.
Ad scéna - našla jsem pár článků na internetu a spáchala jsem překlad.
Butterfly se hraje ve Varšavě v této podobě od roku 1999. Režii měl Mariusz Treliñski a scénu vytvořil slovenský scénograf Boris F. Kudlička a získal za ni mnoho ocenění (pracuje v Polsku od roku 1995 a je scénografem na volné noze, více informací na: http://www.kudlicka.info/). Produkce se odvolává na estetično japonského divadla Kabuki, používá rituálních gest, pomalého rytmu a asketických pohybů. To, že se příběh odehrává v Japonsku je ze scény na první pohled patrné. Nápadité kostýmy, rybářské loďky pohybující se na horizontu, typická kamenná zahrádka, jednoduchá sedátka. Pohádkový svět prince Yamadoriho, kombinace starých japonských zvyků a moderní manga komiky. Představení obsahuje mnoho originálních myšlenek, které přispívají k vytvoření správné atmosféry pro příběh na jevišti.
Ztvárnění Mme Butterfly ve Varšavě si získalo Placida Dominga natolik, že jej koupil pro operu ve Washingtonu, kde se hraje od roku 2001. Domingo o produkci Madame Butterfly řekl - "Za svého dlouhého života jsem ještě nikdy neviděl tak skvělou produkci Madame Butterfly. Ale to není všechno. Toto je jedna z nejkrásnějších operních jevištních ztvárnění, které jsem kdy viděl."